Ἔχοντας τίς ὁδηγίες νά συναντήσω τόν Πατριάρχη Ἱεροσολύμων Εἰρηναίο καί νά ἐξακριβώσω τήν ἀντιμετώπιση τήν ὁποία δέχεται καί γενικότερα τίς συνθήκες διαβίωσης του στό πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων σέ σχέση μέ τά ἀνθρώπινα δικαιώματα, ἐπισκέφθηκα τήν Ἱερουσαλήμ στίς 4 Νοεμβρίου τοῦ 2008 πῆγα κατευθείαν στό Πατριαρχεῖο ὅπου ζεῖ. Πρῶτα εἶδα τόν σημερινό ἐπικεφαλής Θεόφιλο στό γραφεῖο του. Τοῦ ἐξήγησα τόν σκοπό τῆς ἐπισκέψεώς μου. Μού εἶπε πώς εἶχε ἀκούσει γιά μένα ἀπό τόν πρεσβευτή τῆς Κύπρου καί -κατά συνέπεια- θά μοῦ ἐπιτρέψει νά δῶ τόν Εἰρηναῖο, ὁ ὁποῖος μένει στό κτίριο τοῦ πατριαρχείου σέ ἕνα κελί τό ὁποῖο εἶναι κλειδωμένο ἀπό ἔξω, ὁ Θεόφιλος εἶπε πώς κάποιος πρέπει νά μέ συνοδεύσει γιά νά ξεκλειδώσει τήν πόρτα καί νά μείνει μαζί μου κατά τή διάρκεια τῆς συναντήσεώς μου μέ τόν Εἰρηναῖο. Κατάλαβα πώς τό πρόσωπο τό ὁποῖο θά μέ συνόδευε θά ἦταν ἕνας ἀστυνομικός. Δήλωσα στόν Θεόφιλο πώς δέν θά ἦταν καλό ἤ σωστό ἕνα τρίτο πρόσωπο νά εἶναι παρών κατά τή διάρκεια τῆς συναντήσεώς μου μέ τόν Εἰρηναῖο, κυρίως ὅπως ἠ ἰδιότητά μου ὡς δικηγόρος τό κατανοοῦσε προκειμένου νά λάβω πληροφορίες ἀπό τόν Εἰρηναῖο γιά τίς συνθῆκες διαβίωσής του. Τόν ρώτησα γιατί θεωρεῖτο ἀπαραίτητο νά ὑπάρχει κάποιος ἐκεῖ κατά τή διάρκεια τῆς συναντήσεώς μου μέ τόν Εἰρηναῖο. Εἶπε ὅτι αὐτό εἶναι αναγκαῖο γιά λόγους ἀσφαλείας. Στό τέλος πείσθηκε νά μου ἐπιτρέψει νά συναντήσω τόν Εἰρηναῖο μόνος μου.
Μέχρι τήν ἄφιξη τοῦ ἀστυνομικοῦ, ὁ ὁποῖος θά μέ συνόδευε στό κελί τοῦ Εἰρηναίου εἶχα μία συζήτηση μέ τόν Θεόφιλο σχετικά μέ τίς συνθήκες τῆς παραμονῆς τοῦ Εἰρηναίου στό Πατριαρχεῖο. Ὁ Θεόφιλος ἐκφράσθηκε μέ ἕναν ἥρεμο, ἀλλά ἐπιθετικό τρόπο ὅσον ἀναφορᾶ τόν Εἰρηναῖο. Εἶπε ὅτι ὁ Εἰρηναῖος δέν θά ἔπρεπε νά μείνει στό Πατριαρχεῖο ἐπειδή ἐκθρονίσθηκε καί καθαιρέθηκε ἀπό τή θέση του ὡς πατριάρχης μέ ἀποτέλεσμα τώρα νά ἕνας συνηθισμένος μοναχός, καί ὡς τέτοιος θά ἔπρεπε νά εἶχε πάει σέ μοναστήρι γιά νά περάσει μία περίοδο ταπεινώσεως. Αὐτός, εἶπε, εἶναι ὁ νόμος τῆς Ἐκκλησίας. Τοῦ εἶπα πώς μαζί μέ τούς αὐστηρούς κανόνες ὁποιουδήποτε νόμου ὑπάρχουν καί οἱ ἀρχές τῆς δικαιοσύνης καί τῆς ἐπιείκειας. Λαμβάνοντας ὑπ᾿ ὄψιν τήν προηγούμενη θέση τοῦ Εἰρηναίου ὡς πατριάρχου, πρέπει νά δείξουν ἐπιείκεια ἀπέναντί του, καί νά τοῦ ἐπιτρέψουν νά ζεῖ στό Πατριαρχεῖο. Στή συνέχεια τόν ρώτησα ἐάν παρέχουν φαγητό στόν Εἰρηναῖο καί ἐκεῖνος εἶπε ὅτι ὁ Εἰρηναῖος ἀρνεῖται νά δεχθεῖ φαγητό ἐπειδή φοβᾶται μήπως τόν δηλητητριάσουν. Στή συνέχεια τόν ρώτησα γιατί τόν ἔχουν κλειδώσει καί δέν τοῦ ἐπιτρέπουν νά κινεῖται ἐλεύθερα ἔξω ἀπό τό κελί του καί εἶπε πώς δέν τό κάνουν ἐπειδή οἱ ὁπαδοί τοῦ Εἰρηναίου ἔρχονται καί δημιουργοῦν μία κατάσταση ἀταξίας. Δέν συνέχισα τή συζήτηση ἐπειδή ἔνοιωσα πώς ἡ ἀτμόσφαιρα ἔχει μία ἔνταση καί ἐπιθετικότητα καί δέν ἤθελα νά ριψοκινδυνέψω τίς πιθανότητές μου νά δῶ τόν Εἰρηναῖο. Ἄλλοι ἱερεῖς ἦταν ἐπίσης παρόντες στό γραφεῖο κατά τή διάρκεια τῆς συνάντησης μου μέ τόν Θεόφιλο.
Ἕνας ἰσραηλινός ἀστυνομικός, ὁ ὁποῖος ἦταν ὁπλισμένος μέ συνόδευσε στήν πόρτα τοῦ κελιοῦ τοῦ Εἰρηναίου, τό ὁποῖο εἶναι περικυκλωμένο ἀπό σιδερένια κιγκλιδώματα τά ὁποῖα ἐμποδίζουν παντελῶς τήν πρόσβαση στό μέρος πού βρίσκεται πίσω τους. Κάποιος λαμβάνει τήν ἐντύπωση πώς αὐτή ἡ κατάσταση εἶναι παρόμοια μέ φυλακῆς. Περίμενα γιά λίγη ὥρα γιά τό κλειδί καί ὅταν ἡ πόρτα ἄνοιξε, μπήκαμε μέσα σέ μία μικρή αὐλή μετά τήν ὁποία ὑπῆρχε μία ἄλλη πόρτα πού ὁδηγοῦσε στό κελί καί ὅταν τήν χτυπήσαμε ὁ Εἰρηναῖος ἐμφανίσθηκε καί τήν ἄνοιξε. Ὁ ἀστυνομικός ἔφυγε καί μπῆκα στό κελί τοῦ Εἰρηναίου γιά τό ὁποῖο ἔλαβα τήν ἐντύπωση ὅτι ἀποτελεῖται ἀπό μία μικρή κουζίνα, μπάνιο, ὑπνοδωμάτιο καί ἕνα μικρό καθιστικό. Ὁ Εἰρηναῖος ἐμφανίσθηκε ἀγχωμένος καί μέ βαριά καρδιά. Ἦταν εὐχαριστημένος πού μέ εἶδε καί καθίσαμε μαζί στό καθιστικό. Μείναμε ἐκεῖ γιά περίπου τρεῖς ὤρες.
Πληροφορίες πού ἔλαβα ἀπό τόν Εἰρηναῖο.
Κατά τή διάρκεια τῆς συζητήσεως μας μού ἔδωσε τίς παρακάτω πληροφορίες:
α. Ὅτι δέν τοῦ ἐπιτρέπεται νά βγεῖ ἀπό τό κελί του.
β. Ὅτι εἶναι κλειδωμένος ἀπό τήν ἔξω πλευρά ὅλο αὐτό τόν καιρό.
γ. Σε πολλούς ἀπό τούς φίλους ἤ τούς ὑποστηρικτές του δέν ἐπιτρέπεται νά τόν ἐπισκεφθοῦν παρά τό γεγονός ὅτι μπορεῖ νά ἐπικοινωνεῖ μέ τόν ἔξω κόσμο μέσω τηλεφώνου (ἔχω τήν ἔντύπωση πώς ἔχει στή διάθεσή του δύο κινητά τηλέφωνα καί ἕνα σταθερό τηλέφωνο).
δ. Τοῦ δήλωσαν πώς ἄν βγεῖ ἔξω ἀπό τό κελί του γιά ὁποιοδήποτε λόγο δέν θά τοῦ ἐπιτρέψουν νά ἐπιτρέψει ξανά.
ε. Ζεῖ σέ αὐτό τό κελί τόν περισσότερο χρόνο τῆς ζωῆς του.
στ. Ἀρνεῖται ὅτι δέν δέχεται φαγητό καί δήλωσε πώς στήν πραγματικότητα ποτέ δέν τοῦ διετέθει φαγητό ἀπό τόν πατριάρχη Θεόφιλο.
ζ. Τά γεύματά του τοῦ παρέχονται ἀπό ἀνθρώπους πού τόν ἀγαποῦν καί τόν σέβονται, σέ κάθε περίπτωση ἔχει ἀπόθεμα φαγητοῦ στό ψυγεῖο του καί στό κελί του ἀπό δωρεές πού καί πάλι του παρέχονται ἀπό μεμονωμένους φίλους καί ὑποστηρικτές του.
η. Ὅτι δέν τοῦ ἐπιτρέπεται νά ἐπισκεφθεῖ ἤ νά λειτουργήσει στή μικρή ἐκκλησία πού βρίσκεται δίπλα στό κελί του.
θ. Ὅτι καμία συμφωνία δέν ἔχει γίνει ὅσον ἀφορᾶ ἰατρικές ὑπηρεσίες ἤ ὑπηρεσίες καθαριότητος. Στήν πραγματικότητα καθαρίζει τό κελί του μόνος του.
ι. Ἐπέμεινε ὅτι ὁ ἐκθρονισμός του ἦταν παράνομος σύμφωνα μέ τό Κανονικό Δίκαιο καί τούς Κανόνες τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Γιά αὐτή τήν ἄποψη ἐπικαλέσθηκε τήν ἄποψη τοῦ κ. Σπυρίδωνα Κοντογιάννη, Καθηγητοῦ τῆς Θεολογίας στό Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν. Πράγματι μοῦ ἔδωσε τή δυνατότητα νά ἐπικοινωνήσω τηλεφωνικά μέ αὐτόν τόν Καθηγητή, ὁ ὁποῖος μοῦ ἐπιβεβαίωσε ὅτι ἡ ἐκθρόνιση τοῦ Εἰρηναίου ἦταν ἀνυπόστατη καί παράνομη. Αὐτό τό θέμα ὁ Εἰρηναῖος τό ἐπεξεργάσθηκε διεξοδικά ἐξηγῶντας μου ὅτι ἡ ἐκθρόνισή του ἦταν ἀποτέλεσμα μιᾶς συνωμοσίας ἐναντίον του ἀπό ἀνθρώπους καί ἀρχές πού δέν τόν συμπαθοῦσαν γιατί τούς ἐναντιωνόταν σέ θέματα ἀρχῶν. Ἀρνήθηκε τήν ἄποψη ἡ ὁποία δημοσιεύθηκε ὅτι ἔκανε παράνομες μεταβιβάσεις ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας πού ἀνήκε στό Πατριαρχεῖο καί προκάλεσε τόν ὁποιονδήποτε νά παρουσιάσει σχετικές ἀποδείξεις. Σύμφωνα μέ αὐτόν (τόν Εἰρηναῖο) ἕνα πρόσωπο πού ὀνομάζεται Παπαδῆμας ἔκανε κατάχρηση τῆς νομικῆς ἐξουσίας πέρα καί ἐναντίον τῆς ἐξουσίας τοῦ Εἰρηναίου.
ια. Ἀμφισβήτησε τόν ἰσχυρισμό τοῦ Θεοφίλου γιά τό γεγονός ὅτι πρέπει νά πάει σέ μοναστήρι μακρυά ἀπό τό Πατριαρχεῖο καί μου παρουσίασε ἄποδείξεις μέ ἔγγραφα γιά τό γεγονός ὅτι τό Πατριαρχεῖο εἶναι καί τό ἴδιο μοναστήρι.
ιβ. Ἐπέμεινε ὅτι πρέπει νά θεωρεῖται ὡς ὁ νόμιμος πατριάρχης Ἱεροσολύμων καί ἀμφισβήτησε τή θέση καί τήν ἐξουσία τοῦ Θεοφίλου, τόν ὁποῖο κατηγόρησε γιά πολλές παράνομες καί ἀνήθικες πράξεις.
Συμπεράσματα:
Εἶμαι πεπεισμένος πώς ὁ Εἰρηναῖος εἶναι ἀπομονωμένος, κλειδωμένος ἀπό τόν ὑπόλοιπο κόσμο στήν πραγματικότητα σάν φυλακισμένος κάτω ἀπό ἀπάνθρωπες, ἐξευτελιστικές καί καταπιεστικές συνθήκες ζωῆς χωρίς κανένα πραγματικό λόγο, παράνομα καί κυρίως ἀντίθετα ἀπό τά σχετικά ἀνθρώπινα δικαιώματα, τά ὁποῖα κατοχυρώνονται ἀπό πολλές διεθνεῖς ὀργανώσεις. Δυστυχῶς, τό Ἰσραήλ δέν ἔχει ἐπικυρώσει τό προαιρετικό Πρωτόκολλο τοῦ Διεθνοῦς Δικαστηρίου τῶν Ἡνωμένων Ἐθνῶν σχετικά μέ τά Πολιτικά Δικαιώματα μέ ἀποτέλεσμα οἱ ἀνθρώποι πού βρίσκονται κάτω ἀπό δικαιοδοσία του νά στεροῦνται τήν προστασία τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων τους, μέσω τῶν μηχανισμῶν πού διατίθεται γιά τήν προστασία τους. Ὥστόσο, πρέπει νά συμπληρώσω ὅτι μέ βάση τά γεγονότα τά ὁποῖα ἐξέτασα τά ἀνθρώπινα δικαιώματα τοῦ Εἰρηναίου τά ὁποῖα κατοχυρώνονται ἀπό τή Συνθήκη ἔχουν παραβιασθεῖ καί συνεχίζουν νά παραβιάζονται:
1. «Τό δικαίωμα τοῦ νά μήν εὑρίσκεται κάτω ἀπό ἀπάνθρωπες καί ἐξευτελισθηκές συνθήκες» (ἄρθρο 7). Οἱ ἀποδείξεις πού ὑποστηρίζουν αὐτήν τήν παραβίαση συνίστανται στίς συνθήκες ζωῆς πού ἔχουν ἐπιβληθεῖ στόν Εἰρηναῖο μέ τήν μορφή τῆς ἀπομονώσεως καί τῆς στερήσεως τροφῆς, ἰατρικῆς (περίθαλψης) καί ἄλλων εὐκολιῶν καί στό κλείδωμα τοῦ τόπου διαμονῆς του ἀπό τήν ἐξωτερική πλευρά.
2. «Τό δικαίωμα τῆς ἐλευθερίας καί τῆς ἀσφάλειας τοῦ προσώπου» (ἄρθρο 9). Αὐτό εἶναι βεβαιωμένο ἀπό τήν πραγματική του κράτηση στό Πατριαρχεῖο καί στήν ἀπαγόρευση στούς ἀνθρώπους πού ἐπιθυμοῦν νά τόν δοῦν χωρίς τήν ἄδεια τοῦ πατριάρχη, ὁ ὁποῖος ἀποφασίζει μέ δική του ἐκτίμηση μέσω μία ἀπόλυτης καί ἀπό πολλές ἀπόψεις αὐθαίρετη διάκριση.
3. «Τό δικαίωμα νά μήν ὑποκείται σέ αὐθαίρετη ἤ παράνομη παρέμβαση στήν ἰδιωτική του ζωή καί στήν οἰκεία του» (ἄρθρο 17). Αὐτό βασίζεται στίς ἀπαγορεύσεις σχετικά μέ τή χρήση τοῦ κελιοῦ του καί στήν ἀπαγόρευση νά ἐπιστρέψει σέ αὐτό σέ περίπτωση πού φύγει ἀπό αὐτό γιά ὁποιονδήποτε λόγο, ἔστω καί προσωρινά.
4. «Τήν ἐλευθερία τοῦ νά φανερώνει κανείς τή θρησκεία του» (ἄρθρο 15). Αὐτό βεβαιώνεται μέ τήν ἀπόδειξη ὅτι στόν Εἰρηναῖο δέν ἐπιτρέπεται νά λειτουργεῖ στό ναό πού βρίσκεται δίπλα στό κελί του ἤ οὔτε κἄν νά τό ἐπισκέπτεται.
Αὐτή ἠ ἔκθεση μπορεῖ νά χρησιμοποιηθεῖ γιά ὁποιονδήποτε νόμιμο λόγο καί μπορεῖ νά χορηγηθεῖ σέ ὁποιαδήποτε ἀρχή, ὀργανισμό ἤ πρόσωπο πού μπορεῖ νόμιμα νά ἐνδιαφέρεται γιά τίς συνθήκες τῆς ζωῆς τοῦ πατριάρχη Εἰρηναίου. Πρέπει νά τονίσω πώς ἡ κακή ἀντιμετώπιση τοῦ Εἰρηναίου δέν μπορεῖ σέ καμία περίπτωση νά δικαιολογηθεῖ, ἀκόμα καί ἄν ὑποτεθεῖ πώς δίκαια ἔχει ἐκθρονισθεῖ γιά ὁποιονδήποτε λόγο.
Λευκωσία-Κύπρος 08.12.2008
ΥΓ.1 Μπεν-Γκουριόν: «...το κράτος του Ισραήλ θα είναι θεμελιωμένο στις αρχές που δίδαξαν οι προφήτες του Ισραήλ: ελευθερία, δικαιοσύνη και ειρήνη. Θα εξασφαλίσει απόλυτη ισότητα πολιτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων σε όλους τους πολίτες, αδιακρίτως πεποιθήσεων, φυλής ή φύλου. Θα προστατεύσει την ελευθερία της συνείδησης, του θρησκευτικού δόγματος...» 14 Μαΐου 1948
(ΤΟ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΟ, Γιάννης Δ. Σακκάς, εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ)
Υ.Γ.2 Λουκής Λουκαΐδης, πρώην:
• Δικαστής στό Εὐρωπαϊκό Δικαστήριο Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων (1998-2008).
• Μέλος τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἐπιτροπῆς Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων (1989-1998).
• Πρόεδρος τοῦ Διεθνοῦς Συνδέσμου γιά τήν προστασία τῶν Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων στήν Κύπρο (ἀπό τό 1988).
• Διορισμένος Γενικός Εἱσαγγελέας τῆς Κύπρου (1975-1998).
http://esfigmenou.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου