Ημερολόγιο 1973-1983
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Η
ύπαρξη του ημερολογίου αυτού έγινε γνωστή μόνο μετά τον θάνατο του
πατρός Αλεξάνδρου Σμέμαν, στις 13 Δεκεμβρίου 1983, όταν βρέθηκαν τα οκτώ
τετράδια στο γραφείο του, στο Θεολογικό Σεμινάριο του Αγίου Βλαδίμηρου.
Είναι κάτι περισσότερο από ημερολόγιο, αφού σ' αυτό καταγράφονται o ι
σκέψεις του, οι πνευματικοί αγώνες του, οι περιστασιακές του
απογοητεύσεις από το βάρος των καθημερινών του καθηκόντων, και πάνω απ'
όλα η βαθιά χαρά του για τη δόξα της Δημιουργίας του Θεού.
Ο
πατήρ Αλέξανδρος ποτέ δεν εξήγησε στο ημερολόγιο του ποια ήταν η
πρόθεση του σχετικά μ' αυτό. Κάποια αποσπάσματα δείχνουν μια εσωτερική
διαπάλη, ενώ κάποια άλλα έχουν γραφτεί σαν να είναι για δημοσίευση. Η
συνολική εντύπωση είναι πως πρόθεση του πατρός Αλεξάνδρου ήταν να
ξαναχρησιμοποιήσει αυτά τα γραφτά, είτε ως ένα πνευματικό ημερολόγιο
είτε ως μια αυτοβιογραφία. Σε κάθε περίπτωση, ο αναγνώστης των κειμένων
αυτού του τόμου πρέπει συνεχώς να έχει κατά νου πως αυτά είναι πολύ
προσωπικά και ιδιωτικά γραφτά, στα οποία ένας Ιερέας και δάσκαλος της
απαρασάλευτης πίστης, με μεγάλη δύναμη και πειθαρχία, ομολογεί, στον
εαυτό του και στον Θεό, τους προσωπικούς πόνους και τις αμφιβολίες του,
που αποτελούν ένα ανεξάλειπτο στοιχείο της φύσης του ανθρώπου. Πολλοί
αναγνώστες ίσως βρουν κάποια κείμενα λίγο ενοχλητικά -αυτά που
στρέφονται με κριτική διάθεση απέναντι σε ποικίλες μορφές
πνευματικότητας ή στους θεσμούς της Εκκλησίας ή στη θεολογική επιστήμη ή
ακόμη στον ίδιο και στους συναδέλφους του.
Αυτό
όμως που εποικοδομεί στα ημερολόγια του και αυτό που τελικά έπεισε
όλους όσοι βρίσκονταν πολύ κοντά στον πατέρα Αλέξανδρο ότι πρέπει να
εκδοθούν, είναι ότι όσο κι αν είναι δυνατοί οι πόνοι και οι αμφιβολίες
του, πάντα επιστρέφει - ακόμη κι από την αγωνία του επικείμενου θανάτου -
στη χαρά: στη χαρά της ομορφιάς μιας φθινοπωρινής μέρας, στη χαρά της
φιλίας, στη χαρά της Λειτουργίας, στη χαρά της βεβαιότητας για τη
Βασιλεία και την αγάπη του Θεού.
Ο
πατήρ Αλέξανδρος άρχισε να γράφει αυτό το ημερολόγιο το 1973, και το
συνέχισε μέχρι τη στιγμή της προσβολής του από την επάρατη αρρώστια,
σταματώντας μόνο κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών του διακοπών στη
λίμνη Λαμπέλ ( Lac Labelle ), στο Κεμπέκ. Είναι γραμμένο ως επί το
πλείστον στα Ρώσικα, αλλά κάποιες φορές χρησιμοποιούσε Αγγλικά ή
Γαλλικά. Η σύζυγος του πατρός Αλεξάνδρου, Τζουλιάνα Σμέμαν, που
ουσιαστικά εμφανίζεται σε κάθε σελίδα των ημερολογίων ως η πολυαγαπημένη
του «Λ.» (από το υποκοριστικό του ονόματος της, Λιάνα), έχει επιλέξει,
επιμεληθεί και μεταφράσει με πολλή προσπάθεια το υλικό που
περιλαμβάνεται σ' αυτόν τον τόμο. Η Αν Τζίντζελ, η γραμματέας του πατρός
Αλεξάνδρου, δακτυλογράφησε τη μετάφραση, και άλλοι πρώην φοιτητές και
συνάδελφοί του βοήθησαν στην επιμέλεια του τελικού κειμένου. Ήταν μία
πράξη αγάπης όλων αυτών που δούλεψαν πάνω στα Ημερολόγια.
Πολλά
από τα πρόσωπα και πολλά από τα γεγονότα, που αναφέρονται στα
ημερολόγια, δεν είναι γνωστά στον αναγνώστη, αν και συχνά ξεκαθαρίζονται
όσο προχωρεί η ανάγνωση τους. Αν και τα ημερολόγια γράφτηκαν τα
τελευταία δέκα χρόνια της ζωής του πατρός Αλεξάνδρου, οι ημερολογιακές
καταγραφές καλύπτουν ολόκληρη τη ζωή του. Γράφει για τα παιδικά και τα
νεανικά του χρόνια στο Παρίσι, για την αγάπη του στην ποίηση, που την
είχε ενσταλάξει ο διευθυντής της Ρωσικής σχολής που παρακολουθούσε, ο
στρατηγός Ρίμσκυ-Κόρσακωφ· για μια αρρώστια που τον έκανε να
συνειδητοποιήσει τη θνητότητα και την αιωνιότητα· για την αναπτυσσόμενη
έλξη του προς την Εκκλησία· για φίλους και για δασκάλους στο Θεολογικό
Ινστιτούτο του Αγίου Σεργίου, στο Παρίσι, όπως τον εξομολόγο του πατέρα
Κυπριανό (Κερν) και τον ισόβιο φίλο του Νικήτα Στρούβε. Γράφει για τα
πρώτα του χρόνια στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου ο πατήρ Σμέμαν έφθασε με
την οικογένεια του το 1951, την εποχή που το Σεμινάριο του Αγίου
Βλαδίμηρου ήταν στριμωγμένο σε κάποια φτωχικά διαμερίσματα στη Δυτική
121η οδό, στη Νέα Υόρκη. Γράφει για τις τραγικές διαφωνίες του με τον
πατέρα Γεώργιο Φλορόφσκυ, για τους παλιούς συναδέλφους του, όπως τον
Σέργιο Βερχοβσκόυ και τον Νικόλαο Αρσένιεφ, για τον φίλο και διάδοχο του
στην κοσμητεία, αείμνηστο πατέρα Ιωάννη Μέγιεντορφ, ενώ μιλά με
ζεστασιά και τρυφεράδα για τους φοιτητές που έγιναν αργότερα συνάδελφοι
του στο Σεμινάριο -τον πατέρα Θωμά Χόπκο, τον Δαυίδ Ντρίλοκ, τον πατέρα
Παύλο Λαζόρ, τον Ιωάννη Ερικσον, την Κωνστάνς Ταράσαρ. Γράφει για τις
αντιξοότητες της Εκκλησίας του, για την επίτευξη της αυτοκεφαλίας της,
ως Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αμερικής, και για τους ηγέτες της -τον
αείμνηστο Μητροπολίτη Ειρηναίο, τον Μητροπολίτη Θεοδόσιο, τον πατέρα
Δανιήλ Χουμπιάκ, τον πατέρα Λεωνίδα Κισκόφσκυ, και πολλούς άλλους, με
τους οποίους η ζωή του είχε αξεδιάλυτα συνυφανθεί όλα αυτά τα πολυτάραχα
χρόνια.
Τα
ημερολόγια επίσης ακολουθούν τον πατέρα Αλέξανδρο στα πολλά ταξίδια του
στις Ηνωμένες Πολιτείες, σε εκκλησιαστικές Συνόδους, στις εβδομαδιαίες
μαγνητοφωνήσεις των εκπομπών που έκανε προς τη Ρωσία επί τριάντα χρόνια,
από το Ράδιο Λίμπερτυ, στη δραματική συνάντηση του με τον Αλέξανδρο
Σολζενίτσιν, που μόλις είχε εξοριστεί. Τον δείχνουν να παλεύει
απεγνωσμένα με το γράψιμο του βιβλίου του, Ευχαριστία: το Μυστήριο της
Βασιλείας, που αποδείχθηκε και το τελευταίο του. Και μας επιτρέπουν
επίσης να ρίξουμε κάποιες όμορφες ματιές στην οικογένεια του -την αγωνία
της συζύγου του και τον αγώνα της με τον καρκίνο, και τη χαρά του για
τον διορισμό της ως διευθύντριας ενός ιδιωτικού σχολείου στη Νέα Υόρκη?
στις επισκέψεις του στις θυγατέρες του, την Άννα Χόπκο και τη Μαίρη
Τκάτσουκ, συζύγους ιερέων? στην αναχώρηση του γιου του Σεργίου,
δημοσιογράφου, για τη Νότια Αφρική· στην ανιψιά του Ελισάβετ
Βινογκράντωφ και στον σύζυγο της πατέρα Αλέξιο· στις γεννήσεις και στα
γενέθλια των παιδιών του.
Ο
επίλογος, που γράφτηκε από τον πατέρα Ιωάννη Μέγιεντορφ, και οι
σημειώσεις που προστέθηκαν στο κείμενο, μας προσφέρουν περισσότερες
πληροφορίες για τους ανθρώπους και τα γεγονότα που καλύπτουν τα
ημερολόγια. Εκεί που ο ίδιος ο πατήρ Αλέξανδρος απέφευγε να κατονομάσει
συγκεκριμένους ανθρώπους, ή οι εκδότες θεώρησαν πως ήταν καλύτερο ν'
αποσιωπήσουν τα ονόματα τους, αυτά προσδιορίζονται ως Ν ή ΝΝ. Οι αγκύλες
[ ] έχουν προστεθεί από τους εκδότες, οι παρενθέσεις ( ) από τον πατέρα
Αλέξανδρο.
Στις
21 Σεπτεμβρίου 1982, η διάγνωση έδειξε πως ο π. Αλέξανδρος έπασχε από
καταληκτικό στάδιο καρκίνου. Μετά από αρκετούς μήνες σιωπής στο
ημερολόγιο, έκανε μια τελευταία εγγραφή στις 1 Ιουνίου 1983, λέγοντας
πως ακόμη κι αυτοί οι μήνες είχαν, στο τέλος, γίνει σχεδόν μια γιορτή.
Μετά από έξι μήνες, ο π. Αλέξανδρος πέθανε στο σπίτι του, στο Κρέστγουντ
της Νέας Υόρκης, περιβαλλόμενος από την οικογένεια και τους συναδέλφους
του. Τα τελευταία λόγια του, έχοντας ήδη μεταλάβει την προτεραία, και
πριν πέσει σε κώμα, ήταν, «Αμήν! Αμήν! Αμήν!».
Σέργιος Σμέμαν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου